marilyn.reismee.nl

Oktober 2010

Hallo daar,

Zoals wel vaker laat ik weer veel te lang op mij wachten. Aiaiai! Maar hier is dan toch weer een update van mijn bezigheden tijdens mijn verblijf hier in Zuid-Afrika. Om te beginnen gaat het hier allemaal nog steeds prima. Ik begin van mijn nieuwe plekje te houden, en voel me nu eigenlijk wel thuis op mijn kamer. Zoals mensen met de tijd realistischer worden, moet ook ik toegeven dat er hier ook een aantal frustratiepunten liggen. Met name de relaxte en afwachtende sfeer die er continu is, de onbereikbaarheid van alles als je geen auto hebt (en daarmee dus ook de afhankelijkheid), de politieke ontoereikendheid, en ook de nog steeds merkbare gevolgen van Apartheid zijn dingen die voor mij als Westerse ‘uitlander' maar moeilijk te aanvaren zijn. Maar ten spijte van dat is er gelukkig genoeg leuks en interessants om er te lang bij stil te staan. Begin September hebben we hier ‘spring'-vakantie gehad. Omdat we vaststelden dat we het afgelopen kwartaal genoeg gedaan hadden om een echte vakantie te verdienen, zijn we een midweek met een aantal vriendinnen naar Langebaan gegaan. Dit is een dorpje ergens boven Kaapstad wat heerlijk aan zee ligt en bovendien een aantal leuke omringende dorpjes en een mooi natuurpark heeft. Hoewel het rond die tijd van het jaar (en nu nog) redelijk koud kan zijn, hebben wij die week voortreffelijk weer gehad. We hebben het zelfs gewaagd om de zee in te gaan.

Eind September was het ‘Heritage Day', door Zuid-Afrikaners voor het gemak maar omgedoopt in ‘Nasionale Braaidag'. Veel mensen braaien dan gezellig samen (eigenlijk geen uitzondering dus op het normale dagelijkse bestaan hier;)).

Na die heerlijke week tijdens de lentevakantie is het nu maar koud eigenlijk. Met soms een heerlijke warme dag tussendoor is het vooral regenachtig, winderig en nogal fris, en dat wordt ook hier ‘Hollands weer' genoemd! Ik noem het maar liever Kaaps weer, de Kaap staat bekend om de wisselvalligheid. Maar als het goed is staat de zomer om de hoek te wachten om ons te verrassen. In het noorden van het land is het echter al lange tijd boven 30?, en op sommige plekken zelfs al 6 maanden zonder regendruppel. Dan zijn we hier toch maar gezegend!

Voor de laatste paar weken in Zuid-Afrika heb ik een ‘baantje' bij een onderwijsinstelling in Khayamandi (net buiten Stellenbosch). Ik hoop twee keer per week te gaan helpen bij een geletterheidsprogramma voor kinderen van ongeveer 2-10 jaar. Leren lezen en schrijven dus. Verder heb ik ook eindelijk een volleybalteam gevonden! Ik heb vorig semester informeel gespeeld met internationale studenten, en ik was voor dit semester (en verder) nog op zoek naar een nieuw team. Het zal lekker zijn om weer te kunnen spelenJ.

Maar ik zei: Laatste paar weken in Zuid-Afrika, daarmee wil ik zeggen dat ik voor twee maanden naar Nederland kom! Voor December en Januari hoop ik een heerlijke (koude) winter in Nederland te mogen begroeten. En.. daarmee dan twee maanden zomer mis te lopen. Dit betekend dat mijn eerste jaar in Zuid-Afrika, en daarmee het eerste studiejaar, erop zit. Ook daarmee gaat het, naar verwachting, goed. Over twee weken beginnen de eindejaar examens, en daarvoor stress ik gelukkig niet al te veel. Ik hoop het dus allemaal met succes af te kunnen ronden.

Het beste daar, en ik hoop u en jou weer snel te ontmoeten!

Bye!

Reacties

Reacties

Wianne

Jippie!! dan komen we zeker een keer langs,
wil je wel weer is een keer zien & al je belevenissen horen want dat is al veel te lang geleden. Nou doe dan nog maar even goed je best! We denken aan je! God bless you..

xxx. en veel liefs van je nichtje.

R&R B,T,S,K.

Wat leuk dat je weer hierheen komt!
We gaan je zeker spreken! Is het niet bij jou thuis dan wel bij ons! Je bent welkom voor een avondje hoor!
Kunnen we jou verhaal live horen.
groeten!
En nu maar hopen dat je onze initialen kunt plaatsen :-)

oom arjan en tante marjon

Hoi Merlijn,
Eindelijk weer eens een berichtje van je leuk hoor om de verhalen te lezen.
Fijn dat het goed met je gaat en ook gezellig dat je naar nederland komt...Je zal wel aan ons HOLLANDS weer moeten wennen!! hier gaat ook alles goed Rik toert het hele land zo'n beetje door met MIJN!!! auto en Peter is zeer enthousiast met zijn legeropleiding bezig Elsbeth vind het helemaal toppie op het VMBO en Caren wordt binnenkort 11 jaar en daar is ze nu volop mee bezig feestjes ed. is errug belangerijk...Lekker dat het met jou opleiding ook goed gaat en nu nog even de tanden op elkaar met je 1e jaar afsluiten maar als ik het zo lees dan zal dat je goed afgaan!? Ik wens je nog een paar fijne weken daar in Afrika en een goede voorbereiding op je terugreis! groetjes, tante marjon.

Elise-Michelle

Hej Merlijn,

Super leuk om weer wat van je te lezen!!! :)
Nou dan moeten in die 2 maanden dat je er bent maar een meeting houden... Goh verrassend, wie wil dat nou niet, je krijgt een drukke 2 maand denk ik ;)
Liefs Elise-Michelle

Ingrid

Haaa Merlijntje!

Wat super weer eens wat van je te horen! Fijn dat het zo goed met je gaat en dat je je daar thuis gaat voelen! En fantastisch dat je weer kunt volleyballen! Dat is daar vast niet zo'n populaire sport of zit ik er dan helemaal naast?
Heb je trouwens nog wat ontvangen van Lianne, Ciska, Annely en mij.. Ik hoop het zo, want het is zo leuk! Zou echt jammer zijn als het niet aankomt!
Maar goed nog even een kleine update van mij: Ben weet lekker aan de studie, dit keer vanaf het begin goed bezig. Zodat het niet allemaal op het laatst aankomt! (you know what I mean!) Ik weet ondertussen ook wat ik volgend jaar wil gaan doen, schrik niet, hat is namelijk iets heel anders! maatschappelijk werker en dienstverlener! In de vakantie een studiekeuzetest gedaan en daar kwam dit uit en toen dacht ik jaa dat is het! Super veel zin in. maar ja eerst nog ff papiertje halen dit jaar!
Twee week geleden hebben we met Dock 11 weer gezeild, was weer heel tof! zaterdag heerlijk windje, windkracht 5! Zondag was stukken minder spektaculair, met windkracht 2, dus hebben we gedobberd.. Dit keer geen souveniertje aan over gehouden (als je snapt wat ik bedoel;))

Ik weet niet in dit allemaal nog nieuws is, want ik weet niet meer wat ik in mijn laatste mail heb gezet!

Ik zie uit naar december!!
Liefs Ingrid

Annelien

He Merlijn!

Echt tof om jou verhalen zo nu en dan eens weer te lezen! Ik kan er nu ook zoveel meer inleven hoe het precies is daar! Wij zijn in Soshanguve geweest voor 2,5 week:) Is wel weer heel ander gebied, maar ik herken dingen uit je verhalen! Heel tof, want toen ik in de kerk van Pretoria was afgelopen zomer (in Nl dan!) sprak ik een aantal meiden die jou nog wisten te herinneren! Ik heb ze nog gevraagd om jou de groetjes te doen als ze je nog eens zouden zien of spreken;)

He geniet er nog even van meid! Misschien dat we in Nederland elkaar nog wel even kunnen meeten in Zwolle?

Liefs!

Ciska

Hey merlijn

Wat leuk om weer wat van je te horen.
Fijn dat je het naar je zin hebt en dat alles goed gaat.
Wat super leuk dat je weer naar Nederland komt hopen dat je kan genieten van de koude zomer.
Heel veel plezier nog en wie weet tot in december!!

Liefs

Natanja

Nou wianne is me al voor geweest met haar zegje doen dus ik sluit me bij haar aan, leuk dat het goed gaat en alvast een goede reis!
Liefs Natanja

Remco

Hallo Merlijn,
Fijn om te lezen dat het goed met je gaat daar in SA. Inmiddels zijn wij stadsgenoten van je naaste familie geworden en hopen wij je natuurlijk regelmatig te ontmoeten tijdens je verblijf in Nederland. Wij zullen je een warm onthaal geven in ons nieuwe verblijf!! Dat vermindert hopelijk de winterse kou waarin je terug komt. Hgr Remco

Sjoerd

Merlijn!,

Leuk om je verhalen te lezen!
Geef je zomaar 2 maanden zomer weg! Doe je toch niet!;) haha!
Naja, ik hoop dat de zomer daar wat lang aan houdt.
Want ik kom in maart die kan (weer) op!;)

Sjoerd

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!