marilyn.reismee.nl

Suid-Afrika!

Nou, ik ben er, na al die tijd voorbereiden en wachten op het moment ben ik nu weer terug in Zuid-Afrika. Reis is goed verlopen en ben de eerste drie nachten in Stellenbosch geweest. De stad waar ik ga studeren. Daar heb ik zaterdag ook de toelatingstest geschreven. Ik moest ineens andere testen schrijven dan ik had gedacht, maar dat kwam omdat ik niet in Zuid-Afrika examen heb gedaan, de test geldt bij mij dan ook niet mee voor de toelating. Alleen voor onderzoek oid. De dag begon om 8u en om 15u was ik klaar. Alles in een vreemde taal dus nog best intensief! Ik heb 4 testen geschreven, Denkvaardighede, Syfervaardighede, Afrikaans en Engels. Engels was de moeilijkste, de anderen waren eigenlijk vrij simpel. Ik had nog geen simkaart kunnen kopen omdat mijn telefoon niet simlock vrij was, nu is die bij de winkel en hoop hem deze week te krijgen. Maar daardoor kon ik niks afspreken met het meisje waarmee ik terug naar \Kaapstad zou rijden. Heb van iemand anders een selfoon kunnen lenen en zo toch veilig en wel in Bellville aangekomen.a Hier verblijf ik bij een gezin in huis, ben ik erg dankbaar voor!! Het is een veilige en goede plek om te zijn. Zaterdag avond ben ik bij de zee geweest, was nog best een eindje rijden. Bij Leeuwenkop (een berg naast de Tafelberg), heb ook de 12 Apostelen daar gezien (ok een berg). Tot een uur of 10 zijn we op het strand gebleven, heb daar een groot deel van de jeugd van de kerk ontmoet. Het spreken gaat heel makkelijk, ze verstaan allemaal mijn Nederlands vanwege hun Nederlandse afkomst. Afrikaans is nog baie moeilik te volgen. Men praat best snel! Op de terugweg heb ik het stadion gezien waar de worldcup gaat plaatsvinden voor de teams die in Kaapstad spelen, heel groot! Zondag was er twee keer kerk, veel mensen weer gezien die er de dag eerder ook waren. En 'savonds bij iemand thuis 'koffiedrink' gehad met de jeugd. Het is een gezellige groep, en eigenlijk alleen maar 'witmense'.\

Tot 11 desember kan ik in ieder geval hier blijven, daarna ga ik mee naar Pretoria waar een Kongres is. Dit is een soort van bijeenkomst van alle jeugd van 17jr en ouder uit de verschillende vrijgemaakte gemeentes in Suid-Afrika, duurt tot 19 desember. Daarna moet ik nog zien wat ik ga doen, misschien ergens anders verblijven, misschien nog een tijdje in Pretoria blijven, net wat mogelijk is. En er is nog steeds een kans dat ik op de kampus in een van de koshuise terecht kan. We zullen zien!!

Bye!

Reacties

Reacties

maMa

Fijn om een bericht van je te lezen. Mooi verhaal, Merlijn. Ik ben trots op jou - in zekere zin - zorgeloze instelling en ik hoop dat je erg kunt genieten.
Verwacht het van God.

oom Henk Jan

Fijn dat je goed bent aangekomen en kennis met nieuwe mensen hebt gemaakt. Ik vind het wel een hele onderneming om daar te gaan studeren. Maar dan leer je ook echt op eigen benen te staan. HEt ga je goed onder Gods zegen.
Groeten oom Henk Jan en tante Agnes

Jorien

Heey! Supergaaf dat het goed met je gaat! Fijn om te lezen!
Succes met de komende tijd, ik hoop dat je gauw je eigen plekje hebt gevonden daar.
Ik bid voor je

Carlijn

Hoi! Ik ben heel blij om te horen dat je overal terecht kan en dat je mensen hebt ontmoet! het komt vast allemaal wel goed en je wordt er hopelijk heel gelukkig! :) (niet te gelukkig, want straks kom je niet meer terug! :-O)
xxxx Carlijn

Leonie

Hey Merlijn,
Leuk bericht.. Heel veel plzr daar en geniet ervan!
Groetjes Leonie

Mark

Hey! Dit is echt veel te cool ;)
Geniet ervan Marlijn!

Rigardt Hoving

Ek is bly jy geniet dit hier!

Leon

Merlijn!
Geniet ervan.
Ben blij dat je veilig aan bent gekomen en dat je zoiezo tijdelijk in een gastgezin zit :)

Liefs

Opa & Oma Visser uit Steenwijk

Merlijn,
De ontvangst in Cape Town ziet er veelbelovend uit!
Mocht je daar Lenie Luyck (oud-leerling uit Rijswijk) en Anton van Renssen (een senior uit Utrecht) tegenkomen doe ze dan de groeten maar. De temperatuur begint hier een beetje winters te worden, maar vriezen doet het nog niet. Ik stuur je nog wel een fotootje van de jarige Omi Visser om haar niet te vergeten. God bless you!
Most regards.

ciska

hey Merlijn

Fijn dat het goed met je gaat.
Heel veel plezier de komende tijd.
Gods zegen toegewenst!!

liefs Ciska

O Arjan en T Marjon

Ik lees met genoegen je verhalen.
succes en hou je taai!

Ingrid

Hej Merlijn!

Fijn dat je heel bent aangekomen en dat je al veel leuke mensen hebt ontmoet. Heel veel plezier nu nog van je vrije tijd daar! En straks veel succes met je studie! God zij met je!

Liefs Ingrid

Elise-Michelle

Hej Girl!

Goed om te lezen!!!!:)
Geniet!!!!!

Liefs

Inge

He merlijn!

Goed te lezen dat je het goed hebt! Geniet ervan! En ik kijk uit naar je volgende verslag! Het ga je goed merlijn!

Liefs Inge

margriet visser

hoi Merlijn,

Fijn dat je goed aangekomen bent en je daar weet te redden. Ook leuk dat je bijna gelijk half zuid afrika door kunt reizen naar Pretoria. Belevenis zeg! Geniet er maar van. groetjes van t. Margriet en o. Jurgen en de kids ook uiteraard.

almatine

Beste Merlijn
Fijn dat je veilig bent aangekomen. In Stellenbosch was het vast heel stil want de meeste studenten zijn al met vakantie. Als je in het nieuwe cursusjaar daar komt barst het van de studenten. Ik ben van 10-12 tot 13-01 rond Stellenbosch. Als je een keertje wilt afspreken bel je me maar. Mijn nummer daar is 083-8807828, bereikbaar in die tijd. Veel plezier en succes met het Afrikaans, het koste mij een paar maanden, vooral het accent. Groetjes Almatine

Lianne

Merliiiiiijn! Je bent er gewoon hè! Het is begonnen! Je avontuur lacht je toe!
Meiss ik ben echt zo blij voor je dat je droom nu eindelijk uit is gekomen. Natuurlijk missen we je heel erg hier in het koude NL, maar echt: Het zij je zo gegunt!
God bless U!!

Liefss.

Milou

Hey Merlijn!

Wat tof om wat van je te lezen, echt heel leuk om op deze manier toch iets van jou leven mee te maken:) Ook tof dat het goed gaat en dat je al leuke contacten heb gemaakt! Heel veel plezier, succes en geniet ervan!
Liefs

Mieke

Hoi!

Leuk om je verhalen te lezen over het eerste stukje Afrika! Heel veel plezier daar, succes met het afrikaans leren :) En geniet van deze prachtige kans!

Groetjes Mieke

Marlies

Hee Merlijn,

Leuk om wat van je te horen en fijn dat je daar al mensen ontmoet hebt.
Ik hoop dat je daar al volop aan het genieten bent van alles!
Ben benieuwd naar je volgende verslag!

Liefs, Marlies

Liesbeth (w)

hee merlijntje
tof verhaal he:)
echt bizar om in te denken,
maar heel fijn dat het goed gaat!
wel trouw blijven schrijven he;)
succes!!
liefslies

Nienke

hi!
en vermaak je je nog in je huisje?
hier is het koud, veel te koud! volgend jaar kom ik naar jou in de winter!
heb je al africaanse dansjes uitgevoerd? ik kijk uit naar je volgende verhaaltje.
kussjeee

chris en tineke

hey merlijn,
wij zijn van het weekend ook in pretoria,
misschien zien we je daar!!
geniet van het congres :-)

groetjes,
chris en tineke baas en kids

Joost

He Merlijn!

Leuk om te lezen! Je typt ook al half Afrikaans;) Veel plezier en geluk daar, ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.

Groetjes,

Joost

Joanne

Haaai Merlijntje!
Meid wanneer komt je volgende verhaal weer uit,
ben benieuwd hoe je de laatste weekjes heb doorgebracht en hoe ze je zijn bevallen!
Al leuke plannen met kerst en oud&nieuw?
Jou het allerbeste gewenst en fijne feestdagen! :D

Liefss!

Henriëtte Lamberink

dag Merlijn,

ook voor jou een vrolijk Kerstfeest!

groetjes

Jannemien

Heey merlijn!!
gelukkig nieuwjaar! Is oud en nieuw vieren heel anders dan in Nederland? Ik wil eigenlijk wel weten hoe het Kongres was en of je op de Kampus terecht kan! Dus: maak je snel weer een nieuw blog? :D
Liefs, Janne
PS Hier alles goed, veel sneeuw en chaos (qua treinen)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!