marilyn.reismee.nl

Stellenbosch en studie

Het is al weer even een tijdje geleden, en inderdaad ma, tijd voor een update van mijn kant. Deze week ben ik drie maanden in Zuid-Afrika, een hele tijd al. Maar het is naar mijn idee eigenlijk heel snel gegaan! Ongetwijfeld is dit onder andere door de maand die ik nou bij de Universiteit van Stellenbosch doorgebracht heb. Mensen hebben mij gevraagd hoe studeren hier te vergelijken is met studie in Nederland. Helaas, ik heb daar niet gestudeerd, ik kan alleen iets zeggen over studeren hier. En dat is tot nu toe allemaal geweldig. Stellenbosch is een mooie stad en vrijwel helemaal ‘compleet' om de ruim 24000 studenten die hier ieder jaar komen studeren te voorzien. Ook volop bomen, bergen en groen, en mooie huizen en gebouwen die soms nog van eeuwen geleden stammen, (Stellenbosch bestaat al sinds 1680 en is de tweede oudste stad van SA). Ook de universiteit (sinds 1866) heeft een heel aantal mooie gebouwen, die soort van deel van de stad zijn; de universiteit is de enigste ‘open' universiteit in Zuid-Afrika. De campus heeft verschillende koshuise, waarvan ik in eentje woon. Helaas een koshuis zonder kos (=eten), (leert mij dan weer dat koken eigenlijk wel leuk kan zijn). Ook de studie zelf loopt lekker. Een dag bestaat uit 9 uren, 50 min les 10 min wisseltijd, waarvan bij mij ong. de helft gevuld is met de acht vakken die ik nu volg. De klassen zijn interessant, vooral doordat ik tussen de regels door toch heel wat Zuid-Afrikaanse geschiedenis en hun zicht op de wereld mee krijg. Bovendien sta ik op het punt wijnkenner en wereldklasfietser te worden in mijn vrije tijd. Opvallend: mensen die op blote voeten klas lopen, een vrouwelijke docent op een universiteit heet ‘jufrou', beleefdheid en toegewijdheid zijn hier hoog gewaardeerd, met een rugby-wedstrijd zijn de straten leeg (of: als de straten leeg zijn is er een rugby-wedstrijd), en de helft van de bevolking bezit maar 8% van de rijkdom, terwijl de rijkste 20% samen zo'n 75% bezit! Half mei beginnen mijn examens, maar ook nu zijn er af en toe toetsen en opdrachten. Daarna volgt een extra lange wintervakantie vanwege de Wêreldsokker-beker, ofwel WK. Na de Wereldkampioenschappen komen er (als ik het nou goed heb) 50 teams vanuit Nederland via de organisatie Athletes in Action, om te gaan sporten in de wijken van oa Kaapstad en Pretoria, waarbij ze ook evangeliseren. Een supermooi project, ik hoop dat er goede teams gevormd zullen worden om hier mensen te gaan bereiken. Verder hoor ik hier al de vuvezela's roepen om de komst van teams van over de hele wereld voor het WK, het brengt best wat teweeg.

Het weer in Nederland is hoop ik ondertussen de zonnige kant toe aan het bewegen? Ik heb enkele mooie foto's gezien van het winterweer, maar het heeft wel erg lang aangehouden.. Hier wisselen de enkele frisse dagen met wind en wat regen gelukkig de warme dagen een beetje af. Ik heb laatst een aantal foto's geplaatst, ik zal zo kijken of ik misschien nog wat kan toevoegen.

Dit was het weer even, het ga jullie goed!

Bye!

Reacties

Reacties

Liesbeth

Enthousiasteling! Super zeg, om mee te lezen en te merken dat je het er prima naar je zin hebt. Houden zo! Hier wordt het wel minder koud, maar zonnig....nee... Grijs en nat! Echt Hollands, hè?!
Succes met alles! GRoetjes, Liesbeth (H.)

maMa

Wat schrijf je toch leuk, Merlijn. Van wie zou je dat nou hebben ... (van j'opa, denk ik!).

O Arjan en T Marjon

Hoi Merlijn,
Leuk om je verhalen te lezen! gelukkig heb je het daar prima naar je zin.. Hoe is het met je mede studenten?Heb je veel contact met ze? Hier in Holland is het grauw en grijs!en veel regen...Maar...Na regen komt zonneschijn!!!hoop ik! verder gaat hier alles goed het is hier heerlijk vakantie en dat vieren we volop. Morgen naar Amsterdam om het Anne Frank huis te bekijken en ook nog een dagje TIKI bad..en dan gaan de meiden nog een paar daagjes logeren in hun geboortedorp; Langerak! Ze hebben er enorm veel zin in..O Arjan en ik gaan dan ook lekker saampies eropuit!!!!!!Ik vind het ontzettend leuk om je verhalen zo af en toe te lezen geniet maar lekker en ik mail je wel weer een volgende keer! Ga met de Heer en wij denken aan je...
hartelijke groeten van ons zesjes!!!ArMarRiPeElCa

Annelien

He meid!

Ik ga deze zomer met zo'n aia-team mee naar Zuid-Afrika:) Eigenlijk moeten we dan proberen af te spreken joh!

Echt tof je verhalen! Ik word er helemaal vrolijk van!

Liefs

ciska

Hey Merlijn

Leuk om weer je verhalen te lezen!
Heel veel succes met je opdrachten enz he.
En geniet van het weer!

henrieke

Heejj Merlijn,

Vet gaaf om te lezen dat het goed gaat, en dat je het er naar je zin hebt.
leuk om al die bijzondere dingen van jou omgeving te horen.!

Ik mis je wel hoor hier in Zwolle!!
Meis het ga jou ook goed!! en Gods zegen!!

Liefss Henrieke

Carlijn

Joo Merlijntje! :)
Dik relaxt dat het zo leuk is! Ik krijg wel steeds meer zin om een keer langs te komen, gewoon om te kijken hoe je het daar hebt. Heb je ook leuke huisgenoten? leuke klasgenoten? zijn er ook studentenverenigingen?
De lente mag hier ondertussen wel komen, ik word er een beetje suf van, je kunt niet eens fatsoenlijk schaatsen!
maar goed, het ga je goed en umm.. tot de volgende keer! :)
Liefs Carlijn xxx

Jorien

Heey Merlijn!
Super om jouw verhalen te lezen! Fijn dat alles je zo goed vergaat.
Nog bedankt voor je kaartje!! Echt superleuk!
Ik zal je binnenkort weer eens mailen.
Succes met leren en veel plezier met het genieten!

Sjoerd

Hey Merlijn!,

Even een tijdje geleden, dat we elkaar gesproken hebben.
Maar ik las je verhalen even...
Klinkt erg cool wat je doet en meemaakt!

Ik kom komende zomer ook met een AIA team naar Zuid Afrika (Phuthaditjhaba) , heb er erg veel zin in!

Je zit voor 3 jaar daar zag ik!?

Nou, geniet er van!!

Sjoerd.

Jannemien

Heey mlijn :D

haha ik moest wel lachen om je verhaal; vooral wat er dan 'anders' is dan in Nederland.
Ja he; koken is best leuk :) wat dingetjes uitproberen en lekker zelf kunnen beslissen welk prakkie je die avond eet.
Heb je niet zo nu en dan heimwee? Zo lijkt t iig niet; ik vind het maar knap.
Succes met studeren, en ik kan je uitsluitsel geven op de prangende vraag van sommigen; studeren in Zuid-Afrika verschilt ontzettend met dat in Nederland (als ik dat zo hoor).

Liefs, Janne

almatine

Beste Merlijn,
leuk om te lezen van je eerste ervaringen hier in Stellenbosch. Ik ben nog een week hier dus als je het leuk vind om een kopje koffie te drinken moet je het maar even laten weten. Mijn nummer heb je geloof ik maar ik geef hem nog even voor de zekerheid: 0838807828. Groeten Almatine

Marlies

Hee Merlijn,

Wat leuk om weer wat van je te lezen.
Begrijp dat je het wel naar je zin hebt daar, mooi!
En doe jij al aan rugby? Of ben je de mensen daar volleybal aan het leren?:)

Succes en weer veel plezier de komende tijd!

Liefs, Marlies

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!