marilyn.reismee.nl

Vakantie in Lesotho

Mijn colleges zijn alweer begonnen, maar terwijl jullie waarschijnlijk nog heerlijk vakantie hebben, zal ik weer even updaten over de afgelopen anderhalve maand hier in Zuid-Afrika/Lesotho.
Ik heb een vrij lange tijd af gehad en, zoals ik in de vorige blog geschreven had, zou ik gaan werken in Lesotho. Hoewel alles tot op twee dagen voor mijn vertrek nog niet duidelijk was, heb ik toch op de plek mogen werken waar ik graag naar toe wou gaan. Beautiful Gate (vernoemd naar de Schone Poort in Handelingen 3). Beautiful Gate is een kinderhuis waar weeskinderen, verworpen kinderen en kinderen met een beperking worden opgevangen en verzorgd. De kinderen zijn tussen de 0 en 6 jaar. Na mijn examens in eind mei ben ik na een reis van dertien uur met de bus in Bloemfontein aangekomen, vanaf daar ben ik doorgereisd richting Maseru (hoofdstad van Lesotho) en bij mijn familie op bezoek geweest. Op 7 juni zou ik beginnen bij Beautiful Gate en er voor vijf weken werken met de kinderen. De eerste twee weken daarvan werkte ik in één van de vier BG-huizen waar negen kinderen samen met hun ‘house mother’ blijven. Overdag heeft deze house mother een hulp, en ook ’s nachts krijgt zij bijstand. Maar omdat ze dus meestal maar met twee of drie vrouwen zijn om alles te doen, hebben ze niet genoeg tijd om de nodige persoonlijke aandacht aan de kinderen te geven. Ik heb in die twee weken dat dus vooral mogen doen. De laatste drie weken ben ik gaan werken met de oudere kinderen die overdag in een ‘play group’ zijn waar ze zingen, spelen en ook les krijgen. Omdat het voor hen vakantie was, was de play group nu extra groot. Hier gaf ik les en hielp de kinderen waar nodig. De ochtenden werkte ik nog wel in ‘mijn’ huis. Het was een enorm leuke en interessante tijd. Maar het was soms ook wel moeilijk om de vroegere situaties van de kinderen bijvoorbeeld te horen.

De weekenden waren altijd vrij af, en meestal ben ik met de andere volunteers (vier meiden uit Amerika, en één uit Engeland) een dagje uit geweest. We zijn een keer Zuid-Afrika in gegaan, naar het dorpje Clarens. We zijn in het Golden Gate National Park geweest (ook in ZA). We zijn een dag naar het dorpje in de bergen geweest waar één van onze Basotho-vrienden was opgegroeid. Ik heb met één van de kinderen een bezoek aan het ziekenhuis moeten brengen. En we hebben natuurlijk geprobeerd om een heel aantal van de Fifa-WorldCup wedstrijden te zien. Omdat we zelf geen tv hadden, moesten we hiervoor of naar het winkelcentrum in de stad of bij iemand thuis om te gaan kijken. De sfeer zat er ook in Lesotho goed in. “Feel it, it is (was) here!” Een andere keer hoorden we dat Prince Harry en Prince William van Engeland in Lesotho waren, we hebben geprobeerd om hen op te sporen en zijn uiteindelijk in hetzelfde hotel-restaurant terecht gekomen. Toen we wisten welke zaal ze waren, werden we jammer genoeg niet toegelaten. Gelukkig was de desperate zoektocht wel fun!

Na die vijf weken had ik nog een week vrij. Ik heb toen mijn familie nog eens opgezocht en ben nog bij een vriendin geweest die op een grote ‘plaas’ (boerderij) in de provincie Kwazulu-Natal woont. Toen zijn we samen terug gevlogen naar Kaapstad. Doordat we door wat problemen te laat bij de Durban luchthaven waren, hadden we eerst onze vlucht gemist! Gelukkig waren er nog tickets voor de vlucht van twee uur later die dag.

Ondertussen is de vakantie weer voorbij, en deze week zijn mijn colleges dus ook weer begonnen. Omdat ik niet helemaal gelukkig was met de plek waar ik vorig semester gewoond heb, ben ik gaan zoeken naar iets anders. Ik heb nu een leuke, ruime kamer in centraal-Stellenbosch, waar ik erg tevreden mee ben. Ik hoop dat jullie allemaal nog heerlijk kunnen genieten van de vakantie en het zomerse weer! Hier zijn de dagen trouwens ook nog wel erg lekker, hoewel het winter is. De nachten kunnen wel koud zijn.

Ik ben in elk geval benieuwd naar hoe het daar gaat, en ik zou het leuk vinden om eens te horen hoe de vakantie is geweest en of je studie of baan nog goed is, enz.

Bye!

Merlijn

(er zullen binnenkort ook wel weer een paar foto’s op deze site gezet worden, hoop ik)